18. feb 2008 kl. 10:22 Politikken
Når man fængsler et folk
En tredjedel af
palæstinensernes mandlige befolkning har på et tidspunkt været i
israelsk fængsel.
Af BIRGITTE RAHBEK, BJØRN ELMQUIST,
BIRGIT LINDSNÆS, BENTE RICH, ELNA SØNDERGåRD, BENT SØRENSEN
Fakta
Birgitte Rahbek er kultursociolog og forfatter. Bjørn Elmquist er
advokat og formand for Dansk Retspolitisk Forening. Birgit Lindsnæs
er direktør v. Institut for Menneskerettigheder. Bente Rich er børne-
og ungdomspsykiater. Elna Søndergård er cand.jur. og
folkeretsekspert v. Det Amerikanske Universitet i Kairo. Bent Sørensen
er professor, dr.med. IRCT, tidl. medlem af FN’s Tortur Komité
Når man fængsler en person, fængsler
man en familie, men når over en tredjedel af en nations mandlige
befolkning på et eller andet tidspunkt har været i fængsel, er der
tale om at fængsle et helt folk.
Det er situationen for palæstinenserne i de besatte områder, og det
var temaet for et nyligt afholdt tribunal i København, arrangeret af
Human Rights March, FN-forbundet og Mandela Center, hvor man havde
valgt at fokusere på den svageste fangegruppe, nemlig kvinder og børn.
Der sidder for øjeblikket 116 kvinder og 380 børn i israelske fængsler,
og siden besættelsens begyndelse i 1967 har over 650.000 palæstinensere
på et eller andet tidspunkt været fængslet, og endnu flere har været
anholdt – og det ud af en befolkning på knap 4 millioner.
På et hvilket som helst givet tidspunkt (med undtagelse af nogle få
år i slutningen af 1990’erne) sidder der mellem 10.000 og 11.400
palæstinensere i israelske fængsler, og hver gang der er
fredsforhandlinger, tales der om fangeudvekslinger, som regel i målestokken
én israelsk fange mod flere hundrede eller tusinde palæstinensere.
I halvandet år har den ene israelske fange været Gilad Shalit, en
ung mand, der har betalt en høj pris for israelske og palæstinensiske
lederes tingen om prisen.
Palæstinenserne har kun ham, hvorimod israelerne i forbindelse med
fangeudvekslinger har mange at tage af. Israel plejer at frigive
indsatte, som enten står umiddelbart foran deres frigivelse, eller
som aldrig er blevet dømt, endsige sigtet for noget.
Umiddelbart efter en sådan fangeudveksling er der ydermere en tendens
til, at israelerne fylder kvoten op igen, men først efter at have høstet
anerkendelse for deres imødekommende gestus ved fangeløsladelsen.
Spørgsmålene, som tribunalet i København skulle tage stilling til,
var:
1) Overholder de israelske myndigheder deres forpligtelser som besættelsesmagt
over for palæstinensiske kvinder og børn i israelsk fangenskab?
2) Udsættes palæstinensiske kvinder og børn i israelsk fangenskab
for en behandling, som bryder med internationale konventioner og
FN’s torturkonvention?
3) Overholder Israel FN’s konvention om børns rettigheder, når det
drejer sig om fængslede palæstinensiske børn.
Svarene lyder i sin korte forudsigelighed: nej, ja, nej.
Hvordan krænker Israel de internationale regler som fængslende besættelsesmagt?
Af alle palæstinensiske fanger i israelsk varetægt befinder 99
procent sig i Israel, og alene det er en overtrædelse af 4. Genèvekonventions
artikel 49, hvor det hedder: »Tvungen overførelse af enkeltpersoner
eller tvungne masseoverførelser såvel som deportation af beskyttede
personer fra et besat område til besættelsesmagtens eller et andet
besat eller ubesat lands område forbydes uden hensyn til begrundelsen
herfor«.
Problemet med at blive tilbageholdt og fængslet i Israel er, bortset
fra den formelle overtrædelse, at retsmøderne foregår på hebraisk,
et sprog, som de færreste palæstinensere i de besatte områder forstår.
Ofte forelægges den anholdte en skrivelse på hebraisk, som han eller
hun bedes underskrive uden at kende indholdet. Når der ved retsmøder
anvendes tolk, er tolkningen ifølge flere udsagn mangelfuld.
Ved anholdelser bliver grunden til tilbageholdelsen ofte ikke oplyst.
Et af de kvindelige vidner, en læge, var tilbageholdt i 13 måneder
uden nogensinde at blive oplyst om, hvad hun blev beskyldt for.
Militærfolkene prøvede – forgæves – at få hende til at arbejde
for sig som meddeler.
Alle domstolene er militære domstole, og dommerne er ansat i og af
militæret og har ofte ikke en uddannelse, der ville kvalificere dem
til at fungere som dommere ved en civil domstol.
Deres tilhørsforhold til militæret rejser spørgsmål om
uvildigheden. Anklagerne er ligeledes militærpersoner.
De advokater, der aflagde vidnesbyrd for tribunalet, forklarede, at
ved fristmøder, dvs. retsmøder, hvor der tages stilling til en
fortsat tilbageholdelse, blev den tiltalte og dennes forsvarer sendt
uden for retslokalet, mens retsmødet fortsatte med deltagelse alene
af dommer og anklager.
Vidner beskrev retsmøderne som yderst summariske, og ifølge en
rapport udarbejdet af den israelske menneskerettighedsorganisation
Yesh Din varede et retsforhør i forbindelse med administrativ
frihedsberøvelse i gennemsnit tre til fire minutter.
Mange af de indsatte sidder som administrativt frihedsberøvede, dvs.
at de ikke har fået oplyst, hvad de anklages for, og at de ikke har
haft en retsbehandling med forsvarer og vidneføring.
I de tilfælde, hvor det drejer sig om administrativ frihedsberøvelse,
er sagsakterne hemmelige for både den tilbageholdte og forsvareren.
Ofte råder forsvareren sin klient til at gå med til en studehandel,
en plea bargain, for at komme ud. Alternativet kan ofte være,
at sagen og fristforlængelserne trækker i langdrag, og så hellere
indrømme et eller andet, der giver en mindre straf.
I 2006 blev 9.123 sager afsluttet ved de militære domstole. Kun i
1,42 procent af sagerne skete det efter en egentlig domsforhandling,
dvs. med bevisførelse, herunder afhøring af vidner, resten ved
studehandler.
Vidner påpegede, at plea bargain er endnu mere betænkeligt i
relation til børn, da de i større udstrækning end voksne er tilbøjelige
til at tilstå noget, som de ikke har begået.
Israel eksproprierer palæstinensisk jord og ejendom under påberåbelse
af statens sikkerhed, og på samme måde kan den israelske besættelsesmagt
tilbageholde enhver, under påskud af at vedkommende udgør en fare
for staten Israels sikkerhed.
Og i sikkerhedens navn har Israel udstedt en række militærforordninger,
som også tages i anvendelse, det gælder f.eks. den militære
forordning 938, som betragter det som en fjendtlig handling »at støtte
en fjendtlig organisation ved at holde et flag eller lytte til en
nationalistisk sang«.
På denne måde er det muligt at sætte rigtig mange i fængsel,
herunder også et halvt hundrede folkevalgte parlamentsmedlemmer fra
Hamas, hvis eneste forbrydelse er at have stillet op – og blive
valgt – til det valg, som Vesten insisterede på skulle afholdes.
Flere vidner fortalte tribunalet om vilkårlighed i forhold til forlængelse
af frihedsberøvelsen, som ofte bliver forlænget, når de indsatte
tror, de skal løslades.
Ved i lang tid at blive holdt i uvidenhed om mistankegrundlaget mv.
oplever de uforudsigelighed, der i sig selv er psykisk nedbrydende.
Flere af vidnerne fortalte om voldsom og pludselig indtrængen i deres
hjem – altid uden forklaring på, hvad de blev beskyldt for.
På sin vej igennem systemet – fra transporten fra hjemmet til fængslet
eller arresten og videre til forhør og til selve fængselsopholdet
– vil den anholdte med stor sandsynlighed blive udsat for en
ydmygende behandling, der ikke sjældent falder ind under FN’s
torturkonvention.
Foruden slag og ophængning anvendes ’shaking’, hvor den
tilbageholdte bliver rystet på en måde, så hovedet farer frem og
tilbage.
Allerede efter ganske få minutter risikerer offeret at gå i koma
eller i enkelte tilfælde at dø. Under alle omstændigheder er der
stor risiko for varige hjerneskader, fordi rystelserne forårsager blødninger
i hjernen.
Et andet problem, som bl.a. blev fremhævet af tribunalets israelske
vidne fra den israelske afdeling af Læger for Menneskerettigheder,
er, at de palæstinensiske fanger er næsten totalt isoleret fra
omverdenen; de må – i modsætning til israelske kriminelle fanger
– ikke ringe hjem eller til hjælpeorganisationer.
Den unge Mahdi, der som 17-årig sad syv måneder i fængsel, havde
kun én telefonsamtale med sine forældre i den tid via en indsmuglet
telefon hos en af de andre fanger.
Hans forældre kunne – af sikkerhedsgrunde – heller ikke få lov
til at besøge ham, kun hans mindreårige søskende. Der er også en
begrænsning på, hvor mange breve indsatte må sende og modtage.
Alle fanger lever ifølge samme vidne og andre vidner under barske fængselsforhold:
dårlige celler med fugt og mangel på ventilation, vold fra fængselspersonalets
og undertiden medfangers side; dertil kommer den psykiske belastning
pga. trusler imod den indsatte og familien og den overordnede
usikkerhed om fremtiden.
Der er ingen hjælp at hente til de psykiske lidelser, men også de
somatiske kan det være svært at få behandlet. Et særligt problem
er her, at alle læger er ansat af fængselsvæsenet og ministeriet
for offentlig sikkerhed, de er alle hebraisktalende israelere og
udviser ifølge det israelske vidne fjendtlighed over for fangerne.
Undertiden har læger også medvirket i forhør for at sige, hvor
meget det pågældende offer vil kunne tåle af fysisk pres.
Der er ofte en flydende grænse mellem, hvad der i FN’s konventioner
kaldes grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf og så tortur.
Men der er næppe tvivl om, at både den, der udsættes for det, og
den, der begår det, ved, hvad det drejer sig om.
I Stig Dalagers film ’Mørke og forsoning’ er der en scene med en
midaldrende palæstinensisk mand, der sad i sin have – væk fra
familien, som ikke måtte høre, hvad han havde været udsat for –
og fortalte, at på et tidspunkt under torturen standsede den
israelske bøddel op og sagde til ham: »Hvad glor du på?«.
Palæstinenseren svarede (efter hukommelsen): »Jeg spekulerer bare på,
hvordan du har det, når du kommer hjem til din kone og dine børn«.
Det fik israeleren til at gå amok, for han var blevet revet ud af sin
bøddelrolle og blevet mindet om mennesket indeni, og det var ubærligt.
Tortur kan naturligvis kun foregå, hvis bødlen dæmoniserer ofret,
og tortur kan naturligvis også kun foregå, hvis det er tilladt.
På tribunalet oplevede og hørte vi om kvinder, der var dybt mærkede
efter et fængselsophold, der havde berøvet dem enhver tro på
retsstaten.
Og vi så den unge mand, der tilsyneladende havde et psykisk og
intellektuelt overskud til at kunne se tilbage på det hele med stor
undren: Han fattede ikke, hvorfor Israel gjorde det, for det eneste,
der kom ud af at sætte folk i fængsel, var, at de blev stærkere og
mere målbevidste i deres modstand mod besættelsen.
Alle var de blevet opfordret til at blive meddelere for den israelske
sikkerhedstjeneste.
Den unge Suad sagde i sit videoindlæg, at det palæstinensiske
samfund er så stærkt, at det står sammen og støtter fangerne.
Det er en sandhed med modifikationer, for det er i en vis grad
lykkedes for besættelsesmagten at skaffe sig et stort antal meddelere
og derigennem at skabe stor utryghed og mistillid, ikke alene til besættelsen,
men også til hinanden.
Hvor langt ud denne mistillid kan føre, ses i de mange blodige
sammenstød mellem de forskellige palæstinensiske politiske og militære
grupperinger. Del og hersk-politikken er aldrig gået af mode.
De mange fængslinger og mishandlinger forårsager traumer både for
de palæstinensere, der kommer direkte i kontakt med de militære fængsler,
og for dem, der påvirkes af deres usikkerhed og måske uvidenhed om
deres kæres skæbne.
Hertil skal føjes det traumatiske dagligliv under besættelse, hvad
enten det er i det lukkede fængsel i Gaza eller det mere åbne på
Vestbredden.
»Hele det palæstinensiske folk har brug for terapi«, fortalte
lederen af en kvindeorganisation i Ramallah sidste år. Men der er
ikke megen terapeutisk hjælp at hente, og i det kollektive traume kan
der være en tendens til, at der ikke bliver plads til at bearbejde
det individuelle traume, og det til trods for at den enkeltes smerte
ikke bliver mindre af, at der er tusinder af andre i samme situation i
fængslet, eller af, at alle kender nogen, der har mistet et barn
eller en anden nærtstående.
Så midt i menneskemylderet er der mange mennesker, der inderst inde
er meget ensomme i deres sorg.
Det er i dette kollektivt påførte traume og den deraf afledte vrede
og desperation, at truslen mod Israels sikkerhed ligger, og det kan
landet kun beskytte sig imod ad politisk og humanitær vej.
Det overordnede formål med at lade hele det palæstinensiske samfund
være påvirket af fængslingerne er, som Rifat Odeh Kassis fra
Kirkernes Verdensråd og Det Internationale Børneråd sagde på
tribunalet: kontrol, og ikke, som den israelske stat påstår:
sikkerhed.
Kontrol for at demoralisere og true det palæstinensiske folk, så det
vil acceptere den besættelse, som der ingen planer er om at afslutte.
Besættelsesmagten sender ifølge Kassis et dobbeltsignal til palæstinenserne:
1) modstand er ikke alene nyttesløs, men medfører tillige en
alvorlig straf og 2) Vi palæstinensere er ubeskyttede og intet værd.
Hvis sameksistens i en eller to stater ikke skal forblive en utopi i
en fortsat blodig virkelighed, kunne Danmark og det internationale
samfund med fordel begynde med at lægge pres på Israel om at løslade
eller give alle tilbageholdte palæstinensiske fanger en fair retssag.
Der bør endnu en gang stilles krav om et øjeblikkeligt og totalt ophør
af brug af tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf, fysisk såvel som psykisk.
Internationale lægesammenslutninger bør tage afstand fra israelske lægers
medvirken til disse ulovlige handlinger, og internationale
juristsammenslutninger bør tage afstand fra deres israelske kollegers
medvirken til parodier på en retssag.
Helt overordnet kræver det, at presse og politikere ophører med at
behandle konflikten i Mellemøsten som en konflikt mellem to
ligestillede parter, der begge har det samme ansvar for at løse
konflikten.
Det drejer sig om en konflikt mellem en af verdens stærkeste atombevæbnede
militærmagter, der har besat et land, på den ene side og på den
anden side et folk, der hovedsagelig er bevæbnet med håndvåben og
desperation.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tribunalets
arrangører mødte Folketingets Udenrigsudvalg.
Den 28. februar 2008 mødtes fem
repræsentanter for Tribunalet om Israel og Folkeretten*) med Folketingets
Udenrigsudvalg. Repræsentanterne havde lejlighed til at fortælle om
tribunalet, om vidnernes beretninger og om panelets konklusioner.
Rapporten Backyard Proceedings fra den israelske
menneskerettighedsorganisation Yesh Din blev ligeledes forelagt for
udvalget.
Delegationen bad Udenrigsudvalget
om at arbejde for, at den danske regering og folketing vil
- lægge pres på Israel om at
løslade eller give alle tilbageholdte palæstinensere en fair retssag
i overensstemmelse med den 4. Genevekonvention
- lægge pres på Israel med et
krav om øjeblikkeligt og totalt ophør af tortur og anden grusom og
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf såvel fysisk
som psykisk
- arbejde for, at også
palæstinensiske børn behandles i overensstemmelse med Konventionen
om Barnets Rettigheder, og at kvinder i fangenskab sikres en særlig
beskyttelse mod ethvert angreb på deres ære og blufærdighed
- arrangere offentlige høringer,
som yderligere kan belyse Israels politik over for palæstinensiske
fanger i relation til Menneskerettighederne og international ret
- arbejde for, at der gennem alle
internationale organisationer, som Danmark har sæde i, fremføres
krav til Israel om at overholde international ret i forhold til
palæstinensiske fanger.
Bent Sørensen, prof. dr. med.
repræsentant for panlet
Kirsten Grosen og Bodil Heinø fra
Human Rights March
Kjeld Aakjær fra Mandela Center,
Danmark
Anni Herfort fra FN-forbundet